Domů   Blog   Obalů už je dostatek. Co nás čeká v roce 2023?
Obalů už je dostatek. Co nás čeká v roce 2023?

Obalů už je dostatek. Co nás čeká v roce 2023?

Konečně je všeho dostatek – obalů, obalového i výplňového materiálu. A navíc mírně zlevnily. Po tříletém náročném období je to příjemná zpráva pro všechny firmy, které obaly pro své zboží potřebují. Důvody, proč se to změnilo, však příliš pozitivní nejsou: menší poptávka spotřebitelů i firem a celkový pokles ekonomiky.

Obaly na trhu jednoduše nebyly

Turbulentní období posledních let vyústilo v řadu v problémů, které mají za následek ochladnutí trhů a nižší poptávku spotřebitelů. Nejdřív obaly jednoduše nebyly, nebo jich bylo málo, poté extrémně zdražily. I pro manažery výrobních firem se obaly staly velkým tématem, přestože ho doposud nemuseli řešit. Hrozilo zastavení výroby kvůli hromadícímu se zboží, které nebylo do čeho zabalit. Tomáš Körner, vedoucí produktu Obaly Geis CZ + SK, přibližuje, jak se se situací logistický provider popral: „My jsme se naštěstí předzásobili tak, že nikdo z našich klientů problém s nedostatkem neměl a dokázali jsme vykrýt i potřeby dalších firem, se kterými třeba dlouhodobě nespolupracujeme. Cenu jsme tak díky zásobám dokázali udržet stabilní.“

Radši jistotu než podražené ceny

V průběhu loňského léta se začaly dodavatelské řetězce v oboru obalářství vracet ke svým kapacitním normám, obalů byl dostatek a vzhledem k tomu, že začala klesat i poptávka, ceny se pomalu snižovaly.

Nákupčí obalů ve výrobních a prodejních firmách po všech eskapádách a tvrdých nárazech nekoukají jen na cenu. Při rozhodování o výběru dodavatele jsou stále důležitější i jiné faktory. Chtějí totiž najít partnera, na kterého se mohou spolehnout a takové výkyvy neřešit. Nejedna firma se totiž kvůli nedostatku obalů potýkala dokonce s existenčními problémy.

Někteří obaláři sice nabízejí obalový materiál za výrazně nižší ceny, než je na trhu obvyklé, ale jejich podnikání v podstatě na nule (jen na úhradu nákladů) není dlouhodobě udržitelné. Navíc snižují spolehlivost a kvalitu celého oboru – při sebemenších výkyvech trhu mají obvykle problém dostát svým závazkům u klientů a roztáčí další spirálu problémů.

Obal sice tvoří část nákladů výrobku, ale to je třeba posuzovat i s ohledem na veškeré další, s ním spojené aspekty. Nejen cena obalu je důležitá. Je to i způsob balení, kvalita použitého materiálu, ba i využití skladovacích prostor. Po úsporných opatřeních, souvisejících s pandemií covid, se už ale těžko hledají další možnosti úspor v balení. Körner toto potvrzuje: „Klienti k nám chodí čím dál častěji pro radu a návrh nového řešení obalového materiálu pro své zboží. My se v rámci konzultací snažíme nalézt další možné úspory, aby se množství obalů i jejich využití optimalizovaly. Nebývá neobvyklé, že menší změnou v zajetém systému klientovi ušetříme poměrně dost financí.“

Plast je ekologičtější než papír

Tlak na ekologii je nejen ze strany veřejných institucí, závazek si dávají i samy firmy a zelenější variantu často vyžaduje také finální spotřebitel. Ekologické materiály, obnovitelné zdroje, udržitelnost, uhlíková stopa…. Ale je to, co se tak prezentuje skutečně nejvíc ekologické? „V ideálním světě je plast více ekologický než papír,“ říká Tomáš Körner. Na výrobu papírového obalu se totiž použije velké množství chemie, barviv, lepidel… A navíc jde recyklovat jen sedmkrát, plast teoreticky donekonečna. Pokud by se veškerý plast vytřídil, potom je výsledek z hlediska ekologie jasný. To však není reálné, a tak je pravda někde mezi.

Cena nebo ekologie?

Směrem udržitelného rozvoje se vydává stále více firem i jednotlivců.  S rostoucí inflací, vyššími náklady firem a nižšími reálnými příjmy lidí se však očekává, že cena bude ve vztahu k ekologickým aspektům hrát důležitější roli než v předchozích letech. Ekologická řešení jsou často dražší, a tak se předpokládá, že řada lidí i firem bude muset ekologické zájmy trošku upozadit. Navíc ve společnosti začíná probublávat averze ke všemu, co je bio, eko a zelené. Samozřejmě je ale mnoho firem, jejichž business i přes problémy úspěšně roste, a tak nemusí mezi cenou a ekologií volit.

„Jakékoliv predikce budoucího vývoje jsou nyní spíše věštěním z křišťálové koule. Výhledově sice očekávám ještě mírný pokles ceny obalů a jejich následnou stagnaci v druhém čtvrtletí tohoto roku, ale jak to bude ve skutečnosti, to lze jen těžko říci. Ekologické zájmy sice zůstanou zásadním tématem při volbě vhodného obalu, ale vzhledem k nepříznivému vývoji na trhu a finanční situaci jednotlivých entit budou dle mého muset, v některých firmách, lehce ustoupit ceně. Dále si vzhledem k okolnostem minulých let nedovolím dělat nějaké specifičtější prognózy,“ dodal Körner.

Poptávka služeb Sledování zásilek Mapa doručovacích zón

Aby náš web správně fungoval (nastavení ochrany osobních údajů)

Proč? Aby správně fungovalo vyhledávání, abyste se nemuseli pokaždé přihlašovat, abychom vás neobtěžovali nevhodnou reklamou. K tomu potřebujeme váš souhlas se zpracováním souborů cookies. Souhlasem nám pomáháte zlepšovat náš web. Děkujeme, k vašim datům se budeme chovat slušně. Svůj souhlas můžete kdykoli odvolat nebo změnit s účinkem do budoucna.

Podrobné nastavení Přijmout vše
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.