Změny v mýtném systému se dotknou nás všech

2.10.2019

Vážení obchodní partneři,

v souvislosti s blížícím se termínem zavedení nového způsobu výběru mýtného a také rozšíření zpoplatněných úseků jsme se rozhodli poskytnout vám souhrnné informace o vývoji situace v této oblasti. Věříme, že hlavně těm z našich klientů, kteří využívají i vlastní vozový park, můžeme pomoci zorientovat se v problematice.

Vypadá to jednoduše:

Technologii mikrovlnného mýtného systému nahradí od 1. prosince 2019 mýtný systém na bázi satelitního sledování vozidel a od 1. 1. 2020 budou oproti současnému stavu zpoplatněny další úseky dálnic a silnic 1. třídy. Ačkoliv se tedy v mediích setkáváte s velmi rozporuplnými informacemi, je třeba se na tuto změnu připravit, protože ať v připravované nebo pozměněné podobě, proběhne.

Co to znamená:

  • Do konce listopadu je nutné zaregistrovat všechna vozidla nad 3,5 tuny podléhajících mýtnému do nového systému a vybavit je palubními jednotkami. Kauce za palubní jednotku stoupne z dosavadních 1 550 na 2468 Kč. IMG_8836-990x660
  • Registrace je povinná opravdu pro všechna taková vozidla (registrace do původního systému je neplatná). Registrace probíhá od minulého týdne na všech obchodních místech – viz https://mytocz.eu/cs/obchodni-mista/seznam, u vydavatelů tankovacích karet nebo přes zákaznickou samoobsluhu: https://mytocz.eu/cs/obchodni-mista/zakaznicky-portal-a-zakaznicka-samoobsluha
  • I po registraci, eventuálně pořízení nové palubní jednotky, musí být vozidlo vybaveno až do 30. listopadu (včetně) i starou palubní jednotkou.
  • Od 1. prosince, tedy startu nového systému, musí být vozidla vybavena novou palubní jednotkou.

Ke zvýšení dosavadních mýtných poplatků nedojde, ale:

Od 1. ledna 2020 bude nově zpoplatněno téměř 900 kilometrů silnic I. třídy a 35 kilometrů nových dálnic. Navýšení zpoplatněných úseků je téměř padesátiprocentní.

Navíc je připravován zákaz sjezdu kamionů (respektive vozů nad 12 tun) na silnice druhých a třetích tříd. Plošný zákaz si vyžádá změnu zákona, kterou ministerstvo připravuje a hodlá ve sněmovně předložit jako poslaneckou iniciativu. Jisté tak je, že všichni dopravci budou muset zvyšovat mýtné poplatky za přepravu zboží, a to mnohdy markantně. Mýto se totiž nově bude týkat i takových úseků, jako jsou obchvaty měst, nebo velmi frekventovaných silnic, které slouží jako spojnice. myto1

"Mýto, je forma daně, kterou nedokážeme v jeho rozsahu a výši nijak ovlivnit s výjimkou nasazení aut s vyššími ekologickými standardy, díky kterým minimalizujeme výši poplatků, odváděných státu", uvádí ing. Karel Drbal, obchodní ředitel Geis CZ s.r.o. „Náš vozový park ve své většině využívá vozy EUR5 a vyšší, ale ani tak se růstu mýtných poplatků v násobcích dosavadních částek nevyhneme,“ dodává Karel Drbal.

Dopravci ve finále nebudou zdražovat mýtný poplatek jako takový, ale absolutní částku za počet kilometrů, ujetých na zpoplatněných úsecích. A celková částka, kterou bude muset zákazník dopravci nakonec uhradit, se tedy může zvýšit až o desítky procent.

Jsme připraveni i nadále situaci sledovat a předávat vám aktuální informace. Pokud se budete chtít dozvědět více, doporučujeme web mytocz.eu, kde je problematika nového mýtného velmi přehledně zpracována.

Váš Geis tým

Fotogalerie

Další články

Všechny články