Logistický řetězec a jeho řízení
Zatímco dříve se většina firem spíše zabývala službami pouze v některé z částí logistického řetězce, například zásobováním, skladováním nebo distribucí, je již delší dobu patrný trend řízení logistiky jako celku. A výrobní nebo distribuční firmy také častěji přistupují k outsourcingu logistických služeb.
Jednou z firem, které poskytují tento servis, je nadnárodní skupina Geis se sídlem v Německu. Na českém trhu působí od roku 1991 a nabízí zde logistické služby od jednoduchých přepravních řešení až po speciální logistické projekty. Z České republiky jsou řízeny i všechny firmy skupiny Geis na Slovensku a v Polsku, což umožňuje klientům využívat stejný servis a kompaktní přepravní síť v těchto zemích.
Logistiku, tak jak ji nabízí skupina Geis, nám přiblíží Ing. Petr Družkovský, provozní ředitel společnosti Geis CZ.
Geis nabízí full-service v logistice. Co to znamená pro zákazníka?
- Klientovi umíme nabídnout kompletní servis, ať už se jedná například o přepravu z Asie včetně proclení, dodávku zboží do výroby nebo jeho uskladnění, přebalení včetně dodání obalů, vychystávání a další distribuce příjemcům. Naše působnost má dosah prakticky na celém světě. Za tímto krátkým výčtem se ale skrývá celá řada operací, technologických náležitostí a softwarových řešení.
Na počátku roku jste ale přenechali balíkové služby DPD Group. Nechybí vám nyní v portfoliu služeb?
- Z mého pohledu bylo rozhodnutí rodiny Geis správně. Balíkové služby poskytovala skupina pouze na Slovensku a v České republice a hlavně tvořily minimální podíl obratu skupiny. Nyní se věnujeme naplno našim klasickým produktům, které můžeme o to více rozvíjet a zdokonalovat. Takže zkrátka nechybí.
Firma, která si chce udržet přední pozici na trhu, musí sledovat trendy. Jak se s tím vyrovnává skupina Geis?
- Na česko-slovenském trhu jsme jedničkou v oblasti systémové přepravy kusových a paletových zásilek. Udržet si toto postavení je opravdu výzva.
Pokud vezmeme v potaz firmy zajišťující full-service v logistice, držíme se také na špici. Standardně poskytujeme paletovou, celovozovou, leteckou a námořní přepravu, a zajišťujeme pro celou řadu významných klientů kontraktní logistiku včetně obalového managementu. Každý z těchto produktů potřebuje specifický přístup. Naše zařízení, a to se netýká jen techniky, ale také softwarových řešení, musíme držet na co nejvyšší technické úrovni, to znamená průběžnou modernizaci, rozšiřování sítě, či pravidelnou obměnu vlastního vozového parku. K rozvoji nám také pomáhá přenos know-how mezi firmami v rámci celé skupiny. Geis například jako jediná přepravní společnost v České republice a na Slovensku využívá na svých centrálních překladištích speciální řetězovou dráhu. Obsluha překladiště nemusí palety ve skladu přesouvat z jednoho místa na druhé, ale naopak dráha, osazená paletovými vozíky, doveze zásilky na místa, kde se potom nakládají k další distribuci. Proces třídění se urychluje a práce obsluhy překladiště je efektivnější.
Jak vůbec probíhá proces přepravy?
- Klientům dáváme k dispozici zákaznické aplikace pro odbavení zásilek. Již při objednávce přepravy máme k dispozici parametry zásilky a termín pro vyzvednutí. To urychluje organizaci přepravy. Průběh lze sledovat doslova v reálném čase, protože EAN zásilky se skenuje při každé manipulaci a data jsou přenášena ihned do našich SW. Jsme tak schopni celkem do detailu zmapovat zpětně vše, co se se zásilkou dělo. Klienti si v aplikaci zároveň mohou nastavit podmínky přepravy a služby s ní spojené. Velmi běžné je doručení na dobírku, doručení na soukromou adresu, telefonní, SMS a e-mailová avíza různého charakteru nebo zaslání potvrzení o doručení zásilky. Vítanou službou je elektronický dodací list, který zákazník pošle při objednávce dopravy a tím eliminuje možnost ztráty dokumentu.
Bez informačních technologií se logistika zkrátka neobejde. Je to tak?
- Ano. Skupina Geis má vlastní rozsáhlé IT oddělení, které intenzivně pracuje na zlepšování našich vlastních SW, dopravních a skladových programů, či zákaznických aplikací. Při vývoji ale bere na zřetel lokální specifika v jednotlivých zemích. Například objem zásilek na dobírku v České republice, na Slovensku a v Polsku je oproti Německu značný, a tomu musí být SW přizpůsoben.
Ale i přepravní technologie jsou důležité. Co nabízíte svým klientům v oblasti samotné přepravy?
- Naší nespornou výhodou je možnost kombinace produktů. Již sám systém přepravy paletových a kusových zásilek je pro zákazníky ekonomicky i časově velmi zajímavý. Ale my jej ještě kombinujeme s celovozovou přepravou nebo dokládkou. Dobrým přepravním řešením dokážeme maximalizovat efektivitu v souvislosti s objemem i druhem přepravovaného nákladu.
Další možností je optimalizace nakládky a využití ložné plochy vozidel. Snažíme se využít takovou přípojnou techniku, která by zefektivnila provoz na našich hlavních bězích, kde se přepravují velké objemy zboží mezi centrálním překladištěm a jednotlivými pobočkami. Proto jsme zařadili do naší kolony i tzv. vláček, tedy klasický 13,6 m dlouhý návěs doplněný připojeným přívěsem. Celá souprava má délku přes 25 metrů. Objem nákladového prostoru soupravy dosahuje 129 m³. Užitná plocha je navíc násobena systémem double decker. Oproti běžnému návěsu můžeme na tuto soupravu naložit o 24 palet více, tedy celkem 90 palet. Technologie odpovídá svými parametry dopravní legislativě a je pro ni potřeba pravidelně žádat povolení na ministerstvu dopravy.
Ovlivňuje Vaše služby stále rostoucí segment e-commerce?
- Myslím, že právě rychlý rozvoj e-commerce stojí za zvýšením poptávky po outsourcingu logistiky obecně. Řada firem, které doposud řešily logistiku in-house, začíná uvažovat o jejím předání odborníkům. My můžeme díky širokému portfoliu zákazníků nabídnout zkušenosti, zajistit ve svém zájmu nejnovější technologie, vyškolený personál i legislativní podmínky, které jsou v rámci logistického řetězce a různých komodit potřebné. Geis CZ, SK i PL jsou certifikovány podle normy ISO 9001:2015 a ISO 14001:2015. Provozy, ve kterých je to vzhledem ke skladovaným komoditám třeba, jsou certifikovány také podle norem HACCP a IFS Logistics 2.2.
Pro řadu významných zákazníků z oblasti výrobních a distribučních firem jsme připravili a zajišťujeme logistické projekty - od layoutu skladu přes optimální vybavení, informační technologie a propojení SW, až po personální zajištění. Součástí projektu může být například skladování výrobních součástek a materiálu, zásobování výrobních linek systémem Milkrun nebo skladování balení (včetně dodávky obalového materiálu) a distribuce hotových výrobků.
Mezi naše zákazníky patří i několik velkých e-shopů, kterým zajišťujeme skladové a expediční služby. To znamená, že zboží navážíme, skladujeme, přebalujeme, vychystáváme podle objednávek a předáváme k distribuci, nebo, v případě objemnějšího zboží, distribuujeme prostřednictvím našeho přepravního systému pro paletové a kusové zásilky.
A nakonec se ale opět musím vrátit k informačním technologiím. Ať je to jakákoliv část logistického řetězce, důležité jsou informace a jejich maximální využití i jejich správná výměna mezi všemi zúčastněnými subjekty. Druhá strana mince, a myslím, že by se na to nemělo zapomínat v době Průmyslu 4.0 nebo Logistiky 4.0, jsou lidé. Bez loajálního a profesionálního týmu by byl úspěch logistických providerů možná méně než poloviční.
Fotogalerie
Další články
-
Podporujeme i putovní výstavu ADRA
Naše spolupráce s humanitární organizací ADRA se opět posouvá. Nově jsme se stali partnery putovní výstavy, která mapuje pomáhání této dobročinné organizace. Lidé si ji mohou prohlédnout v 11 městech České republiky…
27.6.2022
-
Ženy v logistice jsou důležitou součástí našich týmů
Ač by se mohlo zdát, že logistika je výhradně mužským oborem, není tomu tak. Leader na českém přepravním trhu, firma Geis, zaměstnává ženy na široké škále pozic od řadových pomocných až po ty manažerské. A do logistiky…
-
Outsourcing skladování může výrazně snížit firemní náklady
Rozhodnutí, zda budou vaši zaměstnanci zajištovat i doplňkové a podpůrné služby k hlavní činnosti, nebo jestli si najmout externí firmu, která se na tyto činnosti specializuje, není snadné.