Jak cestují superpotraviny z celého světa až do Písku?
Pravá vanilka z Madagaskaru, bambucké máslo z Ugandy, lyofilizovaná sušená játra z Nového Zélandu nebo ústřice z Islandu. I takové potraviny se dováží do České republiky, kde poptávka po nich rok od roku roste. Jejich cesta do středu Evropy ale není vždy jednoduchá.
Superpotraviny letadlem, lodí, vlakem i po silnici
Písecké společnosti Goodie, která se věnuje zpracování přírodních surovin do vlastních výrobků, pomáhá s logistikou od dodavatelů po celém světě již roky firma Geis. Produkty jim dováží po silnici, po moři, železnici, ale i letecky. A že to funguje, potvrzuje Adam Černý, Technical & logistic manager Goodie: „Goodie a Geis jsou perfektní ukázkou obchodních vztahů, které zkrátka fungují.“
Přísné předpisy
Transport specifického zboží se často neobejde bez přísného veterinárního nebo rostlinolékařského dohledu, řízené teploty a dalších, ne zcela běžných pravidel. S přepravou tak souvisí mnohá povolení, nekonečné papírování, dokumentace a celní předpisy. Náročnost znásobuje i to, že se jedná o země vzdálené a hůře logisticky dostupné. Geis ale s Goodie často dokáží i nemožné, a tak má český spotřebitel stále širší nabídku exotických a skutečně unikátních potravin.
Hovězí nebo tulení?
Přeprava mrazem sušených hovězích jater byla obzvláště složitá, a to především z důvodu, že se jedná o surovinu živočišného původu. K té je potřeba obdržet hned několik povolení k dovozu od celé řady institucí jak na Novém Zélandu, tak v České republice. Během vyřizovacího procesu padla dokonce i otázka, zda zásilka neobsahuje živočišné produkty z tuleňů.
Na rychlosti záleží
Některé potraviny jsou velmi náchylné na znehodnocení teplotou. Když chcete přepravit bambucké máslo z Ugandy do přístavu v jiné africké zemi, je to navíc i příliš riskantní, zejména kvůli krádežím. Také vanilkové lusky a semínka přímo z plantáží na Madagaskaru se nesmí na cestě dlouho zdržovat. Máslo i voňavou vanilku tedy Geis přepravoval pro Goodie letecky, aby zboží dorazilo do Čech v prvotřídní kvalitě.
Vlakem z Číny do Evropy
Některé zásilky jezdí i dlouhou cestou přes celou kontinentální Čínu, Transsibiřskou magistrálu dále do Evropy. Z Maroka zase cestuje ve velkém množství drahý arganový a opunciový olej – nejdříve lodí z Casablancy do Hamburku a pak po silnici do Písku. Martin Tokič, ředitel pobočky Geis CZ Air+Sea ke spolupráci dodává: „Přeprav a souvisejících celních služeb s Goodie řešíme desítky. Kolikrát je to pro nás premiéra, protože takové zboží se běžně nepřepravuje, i když jsme zvyklí na ledacos. Jsme rádi, že Goodie v nás našlo partnera, na kterého se může spolehnout.“
Fotogalerie
Další články
-
Obalů už je dostatek. Co nás čeká v roce 2023?
Konečně je všeho dostatek – obalů, obalového i výplňového materiálu. A navíc mírně zlevnily. Po tříletém náročném období je to příjemná zpráva pro všechny firmy, které obaly pro své zboží potřebují. Důvody, proč se to…
-
Rozhovor: Logistika je barometrem ekonomiky
Začátek roku bývá obdobím bilancování období předchozích. Ač by se mohlo zdát, že po dvou covidových letech už nás nic nemůže překvapit, přišla v loňském roce další rána. A to ještě horší – válečný konflikt na Ukrajině.…
-
Síla logistiky v humanitární pomoci – propojení žen z odlišných profesí
Renáta a Kristýna. Dvě ženy, které pracují srdcem. A je to vidět! Byť by se mohlo zdát, že jejich obory jsou od sebe diametrálně vzdálené, je to právě naopak. První z nich, Renáta Chlebková Benešová, je CSR…